مجله آموزشی مجید

  • ۰
  • ۰

کبد چرب

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، وضعیت تجمع چربی اضافی در کبد، در حال افزایش است - اکنون تقریباً 20 تا 40 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند و اغلب زمانی که یک مطالعه تصویربرداری (مانند سونوگرافی شکم، سی تی اسکن یا ام آر آی) به دلیل دیگری درخواست می شود، به طور تصادفی تشخیص داده می شود. همچنین ممکن است در آزمایش تصویربرداری به عنوان بخشی از بررسی آزمایش‌های خون غیرطبیعی کبد، کبد چرب شناسایی شود. NAFLD ارتباط نزدیکی با شرایطی مانند  دیابت  و چاقی دارد. همچنین با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. درک NAFLD و علل، عواقب و گزینه های درمانی آن هنوز در حال پیشرفت است.

حتما بخوانید : کبد چرب باعث مرگ میشود ؟

چهره های متعدد بیماری کبد چرب

اصطلاحات پزشکی زیادی در رابطه با بیماری کبد چرب وجود دارد و ممکن است گیج کننده باشد. اصطلاح اصلی چتر پزشکی NAFLD به کبد چرب اطلاق می شود که به مصرف الکل مرتبط نیست. NAFLD بیشتر به دو گروه تقسیم می شود:

  • کبد چرب غیر الکلی (NAFL) که به عنوان کبد چرب ساده یا
  • استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)

چرا نوع بیماری کبد چرب مهم است؟

تمایز بین کبد چرب ساده و NASH مهم است. چرا؟ زیرا برای اکثر افراد، داشتن کبد چرب ساده باعث بیماری مربوط به کبد نمی شود، در حالی که مبتلایان به NASH  التهاب  و آسیب به سلول های کبدی خود دارند. این خطر پیشرفت به شرایط جدی تری مانند فیبروز (اسکار) کبد، سیروز و سرطان کبد را افزایش می دهد. انتظار می رود سیروز NASH اولین دلیل پیوند کبد در سال آینده باشد. خوشبختانه، اکثر افراد مبتلا به NAFLD کبد چرب ساده دارند و نه NASH. تخمین زده می شود که 3 تا 7 درصد از جمعیت ایالات متحده NASH دارند.

 

بیوپسی کبد برای تشخیص اینکه آیا یک فرد دارای کبد چرب ساده یا NASH است، لازم است. اما عوارض احتمالی (هر چند نادر) و هزینه بیوپسی کبد، انجام این کار را برای همه مبتلایان به NAFLD غیرعملی می کند.

دانشمندان در حال تلاش برای یافتن راه‌های غیرتهاجمی برای شناسایی افرادی هستند که بیشترین خطر ابتلا به فیبروز را دارند و بنابراین چه کسانی باید بیوپسی کبد را انجام دهند. روش‌های ممکن شامل نشانگرهای زیستی و سیستم‌های امتیازدهی بر اساس آزمایش‌های خون (مانند نمره فیبروز NAFLD و شاخص فیبروز-4)، و همچنین الاستوگرافی (فناوری که از امواج صوتی برای تخمین فیبروز بر اساس سفتی کبد استفاده می‌کند) است.

سالم نگه داشتن کبد

اگر بیماری کبد چرب برای شما تشخیص داده شده است، مهم است که کبد خود را تا حد امکان سالم نگه دارید و از هر چیزی که می تواند به کبد شما آسیب برساند اجتناب کنید. در اینجا چند کار مهم وجود دارد که باید انجام دهید.

  • الکل زیاد مصرف نکنید. اینکه چقدر زیاد است بحث برانگیز باقی مانده است، اما احتمالاً بهتر است به طور کامل از الکل اجتناب کنید.
  • مطمئن شوید که هیچ یک از داروها، گیاهان و مکمل های شما برای کبد سمی نیستند. شما می توانید لیست خود را با این  LiverTox بررسی کنید  حتی استامینوفن (ماده عمومی در تایلنول و برخی داروهای سرماخوردگی) ممکن است مضر باشد اگر بیش از حد برای مدت طولانی مصرف کنید، به خصوص اگر بیماری کبدی دارید یا زیاد الکل مصرف می کنید.
  • برای محافظت در برابر ویروس های کبدی هپاتیت A و B واکسینه شوید.
  • سایر شرایط سلامتی که ممکن است بر کبد شما نیز تأثیر بگذارد را کنترل کنید و اگر ممکن است سایر بیماری‌های زمینه‌ای و قابل درمان دیگری را داشته باشید که به کبد چرب شما کمک می‌کنند، با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر قبلاً سیروز دارید، آزمایش‌های غربالگری را برای سرطان کبد انجام دهید.
  • منبع : نمناک

دارودرمانی چطور؟

متأسفانه، هیچ داروی مورد تایید FDA برای بیماری کبد چرب وجود ندارد. تا کنون، دو بهترین گزینه دارویی که توسط  انجمن آمریکایی برای مطالعه بیماری‌های کبد  برای NASH اثبات‌شده با بیوپسی تأیید شده‌اند، ویتامین E (یک آنتی‌اکسیدان) و پیوگلیتازون (که برای درمان دیابت استفاده می‌شود) هستند. با این حال، همه از این درمان ها سود نخواهند برد، و نگرانی هایی در مورد ایمنی و عوارض جانبی وجود دارد. اگر NASH دارید، بهتر است با پزشک خود در مورد مناسب بودن این درمان ها برای شما صحبت کنید، زیرا برای همه مناسب نیستند. داروهای بیشتری در خط لوله وجود دارد که برخی از آنها نتایج مطالعات اولیه امیدوارکننده ای دارند.

موثرترین درمان کبد چرب: تغییر سبک زندگی

خبر خوب این است که موثرترین درمان تاکنون برای بیماری کبد چرب شامل داروها نمی‌شود، بلکه تغییر سبک زندگی است. خبر بد این است که دستیابی به این موارد و حفظ آنها معمولا برای بسیاری از افراد سخت است. در اینجا چیزی است که ما می دانیم کمک می کند:

  • کاهش وزن. کاهش وزن تقریباً 5 درصد از وزن بدن شما ممکن است برای بهبود تست های غیر طبیعی کبد و کاهش چربی در کبد کافی باشد. به نظر می رسد از دست دادن بین 7 تا 10 درصد وزن بدن میزان التهاب و آسیب سلول های کبدی را کاهش می دهد و حتی ممکن است برخی از آسیب های فیبروز را معکوس کند. کاهش وزن تدریجی بین 1 تا 2 پوند در هفته را هدف قرار دهید، زیرا کاهش وزن بسیار سریع ممکن است التهاب و فیبروز را بدتر کند. اگر در کاهش وزن پیشرفتی ندارید و سلامتی شما در رنج است، ممکن است بخواهید گزینه جراحی کاهش وزن را با پزشک خود بررسی کنید.
  • به نظر می رسد که  ورزش هوازی همچنین منجر به کاهش چربی در کبد می شود و با شدت شدید، احتمالاً التهاب را مستقل از کاهش وزن نیز کاهش می دهد.
  • خوب بخور. برخی از مطالعات نشان می دهد که  رژیم غذایی مدیترانه ای  ممکن است باعث کاهش چربی در کبد شود. این برنامه تغذیه بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، جایگزینی کره با روغن زیتون یا کانولا، محدود کردن گوشت قرمز و مصرف بیشتر ماهی و مرغ بدون چربی تاکید دارد.
  • شاید قهوه بنوشم؟ برخی از مطالعات نشان داد که بیماران مبتلا به NAFLD که قهوه می نوشند (حدود دو فنجان در روز) خطر ابتلا به فیبروز کاهش می یابد. با این حال، مضرات مصرف منظم کافئین را در نظر بگیرید.
  • ۰۱/۰۹/۰۱
  • مجید مرادی

نظرات (۱)

I've been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
It's pretty worth enough for me. Personally, if all web owners and bloggers made good content as you did, the net will be much more useful than ever before.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی